Elektrische bestelwagens: voor- en nadelen
Elektrische bestelwagens - 8 voordelen en 5 nadelen op een rij
Steeds meer bedrijven zoeken naar manieren om op hoge brandstofkosten te besparen en gaan over op elektrische bestelwagens. We nemen je mee in de meest gestelde vragen en geven je daarop een zo goed mogelijk antwoord. Lees snel verder en vind alle antwoorden op de vragen die je hebt wanneer je tot de aanschaf van elektrische bestelbussen overgaat.
In dit artikel geven we je 8 voordelen (en redenen) om over te stappen naar een elektrische bestelbus en 4 nadelen.
8 voordelen van een elektrische bestelwagens (en redenen om over te stappen)
We geven je een aantal voordelen en redenen om je diesel of benzine bestelwagen in te ruilen voor een nieuwe(re) elektrische bestelwagens.
1. Beter voor het milieu
Dit had je vast niet verwacht…, maar elektrische bestelbussen stoten geen CO₂ uit waardoor het milieu niet wordt belast.
2. Lage onderhoudskosten
Waar een benzine of diesel bestelauto nog veel draaiende onderdelen heeft (motor, versnellingsbak etc.) heeft een elektrische bestelwagen dat niet. Tuurlijk, het accupakket kan na verloop van tijd (je praat dan wel over bestelbussen ouder dan 10 jaar) aan vervanging toe zijn. Maar de versnellingsbak bijvoorbeeld kan niet kapot gaan, want die zit er namelijk niet in.
3. Subsidie voor elektrische bestelwagens
Hoewel subsidie vast niet de beste reden is om een elektrische bestelauto aan te schaffen, helpt het wel mee. Een elektrische bestelwagen is over het algemeen namelijk nog wel duurder dan een bestelbus die diesel of benzine verbruikt. Het kan dat zetje geven om tot aanschaf over te gaan. Op deze pagina gaan we hieronder ook in op welke subsidies er allemaal beschikbaar zijn.
4. Stadslogistiek
Veel binnensteden zullen binnen afzienbare tijd op slot gaan voor vervuilende voertuigen. De diesel/benzine bestelbus is dan simpelweg niet meer welkom in de stadscentra of milieuzones. Een elektrische bestelbus is daarmee een ideaal alternatief voor stadslogistiek. 30 gemeenten verwachten dat rond 2025 de stadscentra al op slot gaan. Een aantal van deze gemeenten zijn: Amsterdam, Rotterdam, Haarlem, Eindhoven en Maastricht. Vele kleinere gemeenten en dorpen zullen aansluitend volgen.
Naast dat het milieu gespaard wordt, is ook het geluid voor de omwonende een prima reden om voor elektrische bestelwagens te gaan. De motor slaat niet elke keer aan en dat vermindert de overlast voor bewoners van binnensteden.
Het omslagpunt is nog niet bereikt, er zijn nog wat hobbels te nemen. De laadinfrastructuur moet nog uitgebreider, de actieradius van bestelwagens moet nog toenemen en er is nog beperkte keuze uit bestelwagen modellen. Een vooruitziende ondernemer heeft echter al wel een idee waar het naar toe gaat. Dus loop jij als ondernemer voorop of..?
5. Total cost of ownership van elektrische bestelwagens daalt
Een elektrische bestelbus is in aanschaf nu nog een stuk duurder dan eenzelfde model op benzine of diesel. Dit is een kwestie van tijd. Hoe meer vraag er komt hoe meer fabrikanten hierop gaan inspelen. De productie van elektrische bestelwagens zal toenemen, omdat de vraag groter is en er zal een breder palet aan modellen beschikbaar komen.
De energiekosten per kilometer en het onderhoud van elektrische bestelwagens ligt echter nu al lager dan bij een diesel of benzine bestelbus. De verwachting is dat dit verschil groter wordt door de stijgende brandstofprijzen. De overheid stimuleert ook de overstap op elektrische voertuigen door bijvoorbeeld geen wegenbelasting te rekenen en de accijns op benzine en diesel hoog te houden of zelfs te verhogen de komende jaren.
6. Aanbod elektrische bestelwagens wordt uitgebreider
Het aantal modellen die fabrikanten nu aanbieden is nog beperkt. Maar ook hier geldt, als de vraag toeneemt, spelen fabrikanten daar slim op in door ook het aanbod uit te breiden.
7. Elektrisch rijden geeft je als bedrijf een groene uitstraling
Consumenten, maar ook bedrijven, vinden het steeds belangrijker dat de bedrijven waarmee ze samenwerken goed omgaan met mens, dier en onze planeet. Als jij er voor kiest om elektrische bestelwagens aan te schaffen straalt dit goed af op je bedrijf. Je laat daarmee immers doen ook begaan te zijn met het milieu en daarin stappen te nemen om ook de footprint van jouw bedrijf te verlagen.
8. De rij-ervaring van een elektrische bestelauto
Een elektrische bestelauto geeft ook aan je chauffeurs meer comfort. Zo zijn ze stiller, hebben ze veel trekkracht en is de wegligging erg goed. Als je veel korte stukjes rijdt, hoef je het voertuig ook niet elke keer te starten, je merkt het starten bij een elektrische bestelauto eigenlijk niet. Zitten en wegrijden dus.
Zijn er ook nadelen aan een elektrische bestelwagen? Helaas de overstap is niet zonder nadelen, dus ook die delen we met je in het volgende stuk van deze pagina.
4 nadelen van elektrische bestelwagens
De voordelen, die klinken mooi, maar zijn er ook nadelen aan elektrische bestelwagens? Ja, die zijn er ook, komen ze:
1. Laden, laden en...laaaaaaden
Als je met een benzine of diesel bestelwagen gaat tanken dan kost je dat ongeveer 5-10 minuten per keer. Bij een elektrische bestelwagens kan je daar iets meer tijd voor uittrekken. Reken maar op een uur om 80% volgeladen te zijn.
Er zijn verschillende type laders. DC-laders oftewel snellaadstations (bijv. Fastned of Allego) met een capaciteit van 50KW. Wallboxen die je bij je bedrijf kunt ophangen, meestal leveren die zo'n 25KW aan vermogen. Een publiek laadpunt is ook een optie, maar door de bewerkte capaciteit van zo'n 3,7KW per uur, sta je hier vele uren. Dat is dus geen optie voor wanneer je weer snel door moet.
Een rekenvoorbeeld: stel je rijdt een Nissan e-NV200 Evalia. De accu is 40 kWh en het vermogen dat er geladen kan worden is 6,6 kWh. Je zou dus voor een volle accu zo'n (40/6,6) 6 uur nodig hebben. Het laadvermogen van elektrische bestelwagens zal toenemen waardoor je onderweg ook kan gaan laden. Nu is het opladen onderweg te doen als je nog net een klein stukje moet rijden, maar niet om de hele accu op te laden. Je kan de volledige accu beter volladen als het voertuig stilstaat, bijvoorbeeld in de avond of nacht, zodat je de volgende dag weer op pad kunt met een opgeladen bestelwagen.
2. Aanschafprijs elektrische bestelwagens
De aanschafprijs van elektrische bestelwagens is nu nog hoger dan die van zijn collega-benzine of diesel bestelwagens. Naarmate de vraag toeneemt daalt ook de prijs dus dat lost zich de komende jaren waarschijnlijk wel op.
3. Actieradius beperkt
Elektrische bestelwagens hebben verschillende actieradiussen. Een citroen e-Jumpy brengt je 330 kilometer ver (75 kWh accupakket), een Mercedes-Benz eVito (60 kWh accupakket) 284 kilometer. Je kan stellen dat elektrische bestelwagens op dit moment een actieradius hebben van 250-400 kilometer. Uiteraard afhankelijk van de belading en het weer.
Een grotere uitdaging heb je als je gekoelde waren levert, bijvoorbeeld food. Koeling heeft invloed op de actieradius van je voertuig. De koeling vereist extra energie, wat leidt tot een kortere rijafstand voordat de batterijen moeten worden opgeladen.
Om deze uitdaging aan te pakken, worden er innovatieve oplossingen ontwikkeld, zoals het gebruik van zonnepanelen op het dak van de bestelwagen om extra energie te genereren. Ook wordt er geëxperimenteerd met slimme energiebeheersystemen om de energie-efficiëntie te verbeteren.
4. Beperkt aanbod modellen
Hoewel het aantal modellen groeit (en zal blijven groeien) is het aantal soorten bestelwagens dat je kunt aanschaffen nog beperkt. Verder op deze pagina schrijven we welke elektrische bestelwagens er nu op de markt zijn.
We hopen dat je door bovenstaande voordelen en nadelen tegen elkaar af te wegen een goede keuze kunt maken voor jouw elektrische bestelbus. We hebben nog meer informatie beschikbaar die je kan helpen een zorgvuldige afweging te maken, al deze informatie kan je via onderstaande links vinden.
- Welke elektrische bestelwagens zijn er te koop?
- Wat kost een elektrische bestelwagen?
- Wat is de goedkoopste elektrische bestelwagen?
- Welke elektrische bestelwagen heeft de grootste actieradius?
- Wat is het trekgewicht van een elektrische bestelwagen?
- Hoelang duurt het laden van een elektrische bestelwagen?
- Welke elektrische bestelwagens laden het snelste op?
- Wat is de kostprijs per km bij elektrisch rijden vs. diesel rijden?
- Wat is de beste elektrische bestelwagen?
- Hoe plan ik de beste route met elektrische bestelwagens?
- Wat zijn de voor- en nadelen van elektrificatie van je wagenpark?
Wat is het alternatief voor een elektrische bestelwagen?
Routes plannen voor elektrische voertuigen
Als je al elektrische voertuigen hebt aangeschaft of op het punt staat dit te doen, dan is belangrijk om na te denken over je routes. Hoe plan je efficiënte routes met elektrische bestelwagens en maak je onderscheid tussen adressen die binnen en buiten de zero-emissie zones liggen.
RouteLogic is de enige routeoptimalisatie software die het mogelijk maakt om met elektrische voertuigen routes te plannen.
- Automatisch beschikbare laadpalen in jouw routes verwerkt
- Duidelijke laadinstructies voor jouw chauffeurs
- Duidelijke communicatie naar jouw klanten met kloppende ETA incl. laadtijd
- Automatisch zichtbaar of een adres binnen of buiten een zero-emissiezone valt
- Automatisch plannen van zero-emissie adressen in zero-emissie voertuigen
- Mogelijkheid om meerdere keren onderweg te laden
- Rekeninghoudend met slimme laadstrategieën
- Mogelijkheid om gemengd wagenpark (diesel en elektrisch) in één keer te plannen
Veel gestelde vragen over elektrische bestelwagens
Er zijn meerdere benamingen voor een bestelbus. Sommige mensen noemen het een bestelwagen of een bestelauto. Welke benaming je ook gebruikt het is eigenlijk allemaal precies hetzelfde. Wel wordt over het algemeen vaker over een bestelbus gesproken dan een bestelwagen of bestelauto. Dus misschien kan je daaruit opmaken dat de beste benaming toch een bestelbus is. In België gebruiken ze overigens nog een ander woord voor een bestelbus. Ze noemen daar een bestelbus ook wel een kameleon.
- Beter voor het milieu
- Lage onderhoudskosten
- Er is subsidie beschikbaar
- Super geschikt voor stadslogistiek
- Total cost of ownership daalt
- Aanbod elektrische bestelbussen wordt uitgebreider
- Elektrisch rijden geeft je als bedrijf een groene uitstraling
- De rij-ervaring van een elektrische bestelwagen
- Lange laadtijden
- De aanschafprijs is hoger dan een diesel of benzine bus
- Actieradius is beperkt
- Beperkt aantal modellen