Over RouteLogic
2019 - De zoektocht
"RouteLogic is ontstaan uit vragen die ik kreeg van mijn klanten bij mijn andere bedrijf OrangeTalent" vertelt Niels Callenbach. OrangeTalent is een online marketingbureau en softwarebouwer. Een aantal klanten van OrangeTalent waren in korte tijd enorm gegroeid. Dit gaf ook de nodige uitdagingen. De bestellingen namen enorm toe en die moesten ook bezorgd worden. Het maken van routes werd steeds tijdrovender en omdat klanten niet goed geïnformeerd werden, nam de druk op de klantenservice toe.
"We zijn toen op zoek gegaan naar software die dit probleem kon oplossen. Goede software die snel routes kan maken en optimaliseren, en die juiste aankomsttijden goed met klanten kan communiceren bestond niet. Om toch onze klanten verder te helpen, hebben we besloten het zelf te gaan bouwen. Dit is de start van een innovatief bedrijf: RouteLogic."
2020: Corona
2022: Lancering eigen algoritme
Na enige jaren bezig te zijn, merkten we dat we steeds vaker tegen hetzelfde probleem aanliepen: het routeberekeningsalgoritme. Het algoritme was te traag, het duurde lang voordat er een goede berekening terugkwam. Het was alleen mogelijk om voor vijf voertuigen tegelijk routes te berekenen en de voorspelde aankomsttijd week enorm af van de praktijk.
Ook waren er inmiddels meer oplossingen in de markt die zeiden hetzelfde te kunnen als RouteLogic. Voor ons reden om op onderzoek uit te gaan. In ons onderzoek kwamen we tot de ontdekking dat alle tools in de markt op een paar plekken in de wereld hun algoritme inkopen. Allemaal met dezelfde beperkingen.
Verschil ontstaat niet, verschil maak je. In 2022 zijn we gestart met het ontwikkelen van ons eigen algoritme. Het heeft veel tijd en energie gekost, maar het is gelukt! Hierdoor zijn we in staat binnen enkele seconden routes te genereren over het gehele wagenpark en met een aankomsttijd die in 98% van de gevallen klopt.
2023: Awards
In 2023 vielen we meerdere keren in de prijzen. We werden door zakenblad de Ondernemer uitgeroepen tot start-up van de week. We wonnen de Veluwse Innovatieprijs voor baanbrekend software product en we wonnen een Laravel Award voor het beste software product. Ook wonnen we een DIA (Dutch Interactive Award), de hoogste prijs in Nederland voor innovatieve e-commerce oplossingen.
“Hier is succesvol een betere oplossing neergezet voor wat gerust een cruciale stap in de e-commerce mag worden genoemd. Het is een gedurfde keuze om zelf een algoritme te bouwen, maar die keuze betaalt zich uit. Dit is goed voor de wereld en klaar voor snelle groei.” Taco Stomps – jurylid Dutch Interactive Awards.