Ga naar inhoud

De torenhoge prijs van 'we doen het al jaren zo'

Door: Kendra

Excuses tegen routeoptimalisatie ontrafeld

Als logistiek planner van een groothandel heb je misschien weleens gezegd: "We doen het al jaren zo" als het gaat om optimaliseren. Deze zin lijkt onschuldig, maar schijn bedriegt. Het is een veelgebruikt excuus om de status quo te handhaven en veranderingen, zoals routeoptimalisatie, af te wijzen. Maar waarom is er zo’n tegenstand tegen verandering? Door vast te houden aan oude manieren van werken, loop je niet alleen het risico op inefficiëntie, maar laat je ook tijd en geld liggen die op andere manieren ten goede kunnen komen aan je organisatie. In dit artikel nemen we drie excuses tegen optimalisatie onder de loep en leggen we uit waarom ze niet langer houdbaar zijn.

Meubels afleveren

‘‘Onze chauffeurs zijn er zo aan gehecht’’

Met personeel dat al jaren loyaal is aan je bedrijf en dagelijks dezelfde routes rijdt, is hechting aan traditionele werkwijzen begrijpelijk. Het kan uitdagend zijn om chauffeurs te motiveren tot verandering, vooral als ze gewend zijn aan hun eigen routines. Dit kan leiden tot weerstand en een verminderde efficiëntie. Verandering kan echter juist leiden tot grotere efficiëntie en minder stress. Training en communicatie kunnen chauffeurs helpen om de voordelen van geoptimaliseerde routes in te zien, zoals kortere werkuren, minder oponthoud en lagere brandstofkosten. Als verantwoordelijke begrijp jij ook zeker de waarde van tevreden personeel, en daarom wil je de relatie met je chauffeurs behouden. Dit doe je onder andere door hun werk zo gemakkelijk mogelijk te maken, zodat ze meer werkgeluk ervaren en eerder thuis kunnen zijn.

‘‘We hebben handmatige routeplanning op papier’’

Bevind jij je dagelijks tussen de stapels papieren van orders, pakbonnen, routes en roosters met beschikbare chauffeurs en voertuigen? En leg je deze papieren vervolgens op verschillende stapels om ze aan de chauffeurs uit te delen? Hoewel handmatige planning op papier vertrouwd kan aanvoelen, is het vaak tijdrovend en foutgevoelig. Dit kan leiden tot inefficiëntie, wat resulteert in hogere operationele kosten en ontevreden klanten. Veel logistieke medewerkers voelen de druk om kosten te verlagen en de klanttevredenheid te verhogen. Als dat een van je doelen is, gaat dat niet lukken met handmatige routeplanning. Digitale oplossingen bieden mogelijkheden voor realtime aanpassingen, betere dataverwerking en analyses die handmatige planning simpelweg niet kan bieden. Investeren in technologie kan de productiviteit verhogen en fouten verminderen.

‘‘Maar we doen het al jaren zo’’

Met technologische ontwikkelingen, veranderende verwachtingen van klanten, globalisering en duurzaamheid, zoals de zero-emissie zones, is de logistieke sector altijd in beweging. Desondanks gebruiken veel logistieke medewerkers het excuus ‘we doen het al jaren zo’ als het gaat om routeoptimalisatie. Met deze informatie zou je verwachten dat ze zich bewust zijn van de noodzaak om mee te veranderen om de concurrentie voor te blijven. Ook blijkt dat traditie geen garantie is voor efficiëntie. Wat in het verleden werkte, is mogelijk niet meer geschikt voor de huidige omstandigheden, zoals veranderende klantverwachtingen en stijgende brandstofprijzen. Innovatie en optimalisatie zijn cruciaal om competitief te blijven. Door nieuwe methoden zoals routeoptimalisatie te omarmen, kunnen bedrijven zich aanpassen en groeien.

De voordelen van routeoptimalisatie

Verandering blijft spannend, maar zonder wrijving geen glans. In dit geval, zonder optimalisatie geen efficiëntie. Door vast te houden aan bovenstaande excuses gaat er ontzettend veel tijd en financiële middelen verloren. Dit is zonde en maakt het bedrijf een dief van de eigen portemonnee. Routeoptimalisatie biedt daarentegen een eenvoudige manier om de efficiëntie te verhogen en operationele kosten terug te dringen. Moderne routeoptimalisatiesoftware maakt gebruik van geavanceerde algoritmen om de meest efficiënte routes te berekenen, rekening houdend met variabelen zoals verkeersinformatie, levertijden en voertuigcapaciteit.

Door routeoptimalisatie toe te passen, kun je brandstofkosten verlagen, de werktijden van chauffeurs verminderen en de klanttevredenheid verhogen. Dit leidt niet alleen tot directe kostenbesparingen, maar ook tot een verbeterde concurrentiepositie. Bedrijven die efficiënt opereren, kunnen vaak sneller en goedkoper leveren, wat een sterk verkoopargument is in een concurrerende markt. De besparingen kunnen weer worden geïnvesteerd in nieuwe technologieën, het verbeteren van de klantenservice of het uitbreiden van het wagenpark om meer klanten te bedienen. Ook kan een deel van de besparingen worden gebruikt om duurzaamheidsinitiatieven te ondersteunen, zoals de overstap naar elektrische voertuigen of het verminderen van de CO2-uitstoot. Dit versterkt niet alleen het imago van het bedrijf, maar maakt het ook beter voorbereid op toekomstige regelgeving en marktontwikkelingen.

Conclusie: tijd voor verandering

De echte prijs van "we doen het al jaren zo" is hoog, maar gelukkig is er een oplossing. Door routeoptimalisatie te omarmen, kun je deze verborgen kosten verminderen en je bedrijf voorbereiden op verdere groei en succes. Het is tijd om afscheid te nemen van verouderde methoden en te investeren in technologieën die je werk makkelijker, efficiënter en winstgevender maken. Jouw organisatie verdient het om niet alleen mee te gaan met de tijd, maar om voorop te lopen in de markt.

Waarom vasthouden aan 'we doen het al jaren zo' een dure fout is

We begrijpen dat het vasthouden aan oude werkwijzen verleidelijk is, omdat het bekend en comfortabel is. Maar in een snel veranderende sector zoals de logistiek kan dit comfort je duur komen te staan. Niet optimaliseren van je routes betekent dat je geld, tijd en kansen verspilt. Terwijl je vasthoudt aan "we doen het al jaren zo", zijn je concurrenten wellicht al bezig met het implementeren van technologieën die hen een voorsprong geven.

Het is tijd om kritisch te kijken naar de manier waarop je werkt. Vraag jezelf af: hoeveel kost het mijn organisatie eigenlijk om vast te houden aan deze werkwijze? Welke besparingen en voordelen mis ik door niet te optimaliseren? Door deze vragen te beantwoorden, kun je de weg vrijmaken voor verbeteringen die niet alleen de efficiëntie verhogen, maar ook je kosten verlagen en je bedrijf sterker maken voor de toekomst.

Gerelateerde artikelen

Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!