Van Klimaatakkoord naar start zero-emissiezones
2019
Klimaatakkoord: Het nationale Klimaatakkoord introduceert het idee van zero-emissiezones als onderdeel van de verduurzaming van stadslogistiek. Het doel is om in stedelijke gebieden vanaf 2025 alleen nog emissievrije voertuigen toe te laten.
2020
Wettelijke basis: In september 2020 wordt het officieel vastgelegd dat gemeenten vanaf 2025 zero-emissiezones mogen invoeren. Het idee is dat dit bijdraagt aan schonere lucht en een beter leefklimaat in stedelijke gebieden.
2021
Subsidies en Overgangsregeling: Om ondernemers tegemoet te komen, kondigt de overheid subsidies aan voor de overstap naar emissievrije voertuigen. Er komt ook een overgangsregeling voor bepaalde voertuigen die tot 2027 of 2030 de stad in mogen met ontheffing.
2022
Uitwerking van plannen door gemeenten: Grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag beginnen actief plannen te maken voor de invoering van zero-emissiezones in hun binnensteden.
2023
Weerstand vanuit bedrijfsleven: Ondernemers, met name uit het MKB, uiten zorgen over de kosten van de transitie naar elektrisch vervoer. Ook logistieke bedrijven wijzen op de beperkte beschikbaarheid van laadinfrastructuur en voertuigen. Staatssecretaris Jansen uit aanvankelijk zijn twijfels over de haalbaarheid en dringt aan op uitstel van de invoering.
2024
September: In september werden de uitgewerkte hoofdlijnen van het akkoord gepresenteerd. Hierin wordt nog steeds aangegeven dat het kabinet de zero-emissiezones uit wil stellen.
Oktober: Staatssecretaris Chris Jansen trekt zijn bezwaar tegen de invoering van de zero-emissiezones in na overleg met gemeenten. Het kabinet zag geen andere mogelijkheid omdat de gemeenten zelf de bevoegdheid hebben om de zones in te voeren. De zero-emissiezones in veertien steden gaan nu officieel vanaf 1 januari 2025 van kracht. Ondernemers kunnen wel ontheffingen aanvragen voor voertuigen die nog niet voldoen aan de eisen, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
2025
Vanaf 1 januari 2025 starten 14 steden met de uitstootvrije zones. Dit zijn Assen, Zwolle, Nijmegen, Tilburg, Eindhoven, Maastricht, Amsterdam, Amersfoort, Utrecht, Gouda, Rotterdam, Leiden, Den Haag en Delft. Op een later moment volgen 15 andere gemeenten.