Ga naar inhoud

Exceptionele groei van 95,9% verkochte elektrische bestelwagens in 2023

De groei van elektrische bestelbussen blijft ook in 2024 in een stroomversnelling. Steeds meer bedrijven kiezen voor duurzame en kostenbesparende alternatieven voor traditionele voertuigen. In dit artikel bekijken we de trends en voordelen van elektrische bestelbussen voor de logistiek, en wat de verdere opkomst betekent voor de toekomst van de bezorging.

Zwolle, 12 februari 2024 – Verkoop van lichte bestelwagens in de lift. De verkoop van lichte bestelwagens in Nederland is weer in de lift. Waar er in 2022 63.435 bestelwagens werden geregistreerd op kenteken, waren dit er in 2023 68.902. Opvallend is dat er in 2021 nog 73.649 bestelwagens werden geregistreerd. Het aantal verkochte elektrische bestelwagens kent daarentegen al wel een groei sinds 2021 en groeide afgelopen jaar met maar liefst 95,9% ten opzichte van 2022, blijkt uit de cijfers van het RDW. Wat drijft deze groei?

Veranderende regelgevingen stimuleert de groei in totaliteit

Dat de algehele verkoop van lichte bestelwagens weer in de lift zit, komt overeen met de verwachtingen. BOVAG en RAI Vereniging verwachten zelfs dat het aantal nieuwe bestelwagens op kenteken in 2024 toeneemt tot 78.000 stuks. Deze prognose wordt gedreven door verandering in regelgeving, waaronder het vervallen van de BPM-vrijstelling (aanschafbelasting) voor bestelwagens in 2025.

Elektrische lichte bestelwagens al jaren in de lift

De verwachting is ook dat de invoering van de Zero-Emissiezones zijn invloed uit gaat oefenen in de verkoop van lichte bestelwagens in 2024. Een ontwikkeling die eigenlijk al een aantal jaren in gang is blijkt uit de cijfers van RouteLogic. In 2021 werden er 3288 nieuwe lichte bestelwagens op kenteken gezet, in 2022 waren dit 4.942 stuks en in 2023 zelfs 9.682.

De vrijstelling van BPM blijft voor elektrische bestelwagens nog wel bestaan na 2025. Hierdoor wordt het financieel interessanter om een elektrische bestelwagen aan te schaffen, dan een CO2-uitstotende bestelwagen. De totale cost of ownership van een elektrische bestelwagen zal dan dichter bij die van een CO2-uitstotende bestelwagen liggen.

Verbeterde laadinfrastructuur moet elektrisch rijden aantrekkelijk maken

Er wordt fors geïnvesteerd in de laadinfrastructuur in Nederland, om de groei van totale elektrische voertuigen aan te kunnen en elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. In 2021 waren er in totaal nog 84.742 publieke laadpalen, blijkt uit cijfers van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

In november 2023 werden de nieuwe cijfers gepubliceerd en hieruit blijkt dat Nederland op dat moment over 142.708 publieke laadpalen beschikt. Hiermee heeft Nederland de grootste laaddichtheid van Europa. Uit een vorig onderzoek van RouteLogic bleek dat de laadinfrastructuur één van de voornaamste redenen was om nog niet voor een elektrische bestelwagen te kiezen, naast de aanschafkosten en de beperkte actieradius.

(Het artikel gaat verder onder de infographic).

Slimme laadstrategieën bieden uitkomst bij beperkte actieradius

De verbeterde laadinfrastructuur is fijn voor ondernemers, maar slimme laadstrategieën gaat hen pas echt verder helpen vertelt Last Mile Delivery Expert van Routelogic, Evert-Jan van den Brandhof. “Dit houdt in dat een route-optimalisatie software bij het plannen van een route, laadmomenten inplant op de meest optimale momenten. Hierbij wordt automatisch rekening gehouden dat de laadpaal echt geschikt is voor de bestelbus, dit kan namelijk verschillen per stekker of laadcapaciteit. Door slimme laadstrategieën toe te passen wordt de laadpauze ingelast tijdens de pauze van de chauffeur of op het meest tactische moment van de route. Gezien een batterij van een elektrische bus sneller laad wanneer deze voller is, dan wanneer deze bijna leeg is. Zo verlies je zo min mogelijk kostbare tijd en heb je geen last van de beperkte actieradius, fijn voor de chauffeur en ondernemer.”

Aandeel van elektrische bestelwagens in het totale bestelwagenpark stijgt

Dat de afzet van elektrische bestelwagens in de lift zit, is ook terug te zien in de verhoudingen in het totale bestelwagenpark. In 2023 groeide dit aandeel naar 2,02% van het totale aantal van 1.140.536 bestelwagens. Om echt de overhand te nemen is er nog een lange weg te gaan, maar de jaarlijkse afzetcijfers van nieuwe bestelwagens geeft meer hoop. In 2023 waren 14,05% van de geregistreerde bestelwagens op kenteken elektrisch, in 2021 was dit slechts 4,46%.

Opel komt uit de bus als marktleider

Het merk Opel was in 2023, net als in 2022, marktleider van de nieuw geregistreerde elektrische bestelwagens in Nederland. In 2021 moesten zij de elektrische bestelwagens van Renault, Ford, Mercedes-Benz en Volkswagen nog voor zich dulden. Met de vernieuwde elektrische modellen van de Opel Combo, Vivaro en Movano tussen 2020 en 2021, is dus een grote winst gerealiseerd in de daaropvolgende jaren. Komend jaar worden alle modellen opnieuw vernieuwd met een grote verbetering in de maximale actieradius. De actieradius van het 2024 model van de Opel Movano-e gaat er met maar liefst 80 km op vooruit, ten opzichte van zijn voorganger.

Stellantis vernieuwt haar gehele bestelautogamma

De verbetering in actieradius heeft Opel te danken aan de vernieuwing van het Stellantis bestelautogamma. Stellantis introduceert hiermee een tweede generatie zero-emissietechnologieën, waaronder in-house elektrische batterijsystemen die een grotere actieradius bieden. Dit maakte de autofabrikant in oktober 2023 bekend waardoor naast Opel, ook Peugeot, Fiat en Citroën hun elektrische bestelwagens vernieuwen komend jaar. Merken die ook aangesloten zijn bij Stellantis, momenteel absoluut marktleider als het gaat om fabricatie van bedrijfswagens. Deze ontwikkeling maakt de markt voor bedrijfswagens in 2024 nog interessanter dan afgelopen jaar. Blijft Opel marktleider in de verkoopaantallen of slaan andere automerken terug?

Infographic over de afzet van elektrische bestelbussen uit 2021, 2022 en 2023

Gerelateerde artikelen

Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!