Ga naar inhoud

Elektrische vrachtwagenportfolio van MAN compleet met eTGL

Een van de uitdagingen waar bedrijven en ondernemers mee te maken krijgen, is het voldoen aan de steeds strenger wordende milieueisen. De zero-emissiezones die vanaf 2025 verspreid over het land van start gaan, zijn hier een perfect voorbeeld van. Hierdoor zullen de meeste, zo niet alle, bedrijven hun bezorgprocessen en daarmee de logistiek onder de loep moeten nemen. MAN Truck & Bus sprong met haar portfolio van elektrische vrachtwagens, de TGX en TGS, al in op de behoefte aan elektrische vervoermiddelen en maakt met de lichte elektrische TGL het aanbod compleet. Bedrijven zijn steeds meer geïnteresseerd in de overstap naar elektrische trucks, en CEO Alexander Vlaskamp verwacht dat de invoering van de zero-emissiezones ervoor zal zorgen dat deze interesse en vraag enorm zullen toenemen.

Uitdagingen van zero-emissiezones voor bedrijven

De invoering van zero-emissiezones brengt verschillende uitdagingen met zich mee voor bedrijven.

In eerste instantie zijn er de kosten van het elektrificeren van het wagenpark. Het opzetten van voldoende laadinfrastructuur en het aanschaffen van elektrische voertuigen is een flinke investering. Daarnaast hebben elektrische voertuigen nog een beperkte actieradius. Zoals in ons gesprek met Johnny Nijenhuis duidelijk is geworden, staat de ontwikkeling van accupakketten niet stil. De actieradius van een elektrisch voertuig wordt steeds groter, maar is voor sommige bedrijven nog steeds niet voldoende. Dit houdt in dat routes nauwkeurig gepland moeten worden om ook oplaadpunten te bereiken. Gezien de huidige staat van het elektriciteitsnetwerk is het echt van belang dat oplaadpunten in routes worden opgenomen.

Een andere uitdaging voor bedrijven is de infrastructuur, omdat niet alle regio’s voldoende laadstations hebben, wat een directe invloed heeft op de flexibiliteit van routes. Aanpassingen in routeplanning betekenen ook een aanpassing in de logistiek. Bedrijven moeten hun logistiek herzien en investeren in routeplanningssoftware om optimaal gebruik te maken van elektrische voertuigen. Bovendien brengt de invoering van zero-emissiezones ook veranderingen in regelgeving met zich mee, wat zorgt voor extra administratie en aanpassingen in de bedrijfsvoering.

Routeplanning en -optimalisatie wordt steeds belangrijker

Efficiëntie is een van de belangrijkste pijlers binnen de logistiek, en de overstap naar elektrische voertuigen legt hier steeds meer druk op. Daarom hebben bedrijven die zelf hun bezorging beheren, slimme tools nodig om routes optimaal te kunnen plannen. Dit is vooral belangrijk bij elektrische voertuigen, waarbij het bereik per lading een kritische factor is. Optimalisatiesoftware zoals RouteLogic helpt bedrijven niet alleen bij het plannen van de meest efficiënte routes, maar houdt ook rekening met oplaadstations en zero-emissiezones.

Hoe routeoptimalisatiesoftware bedrijven helpt

Bedrijven kunnen op verschillende manieren hun bezorging efficiënter en klantgerichter maken met behulp van routeoptimalisatiesoftware zoals RouteLogic. Door deze software in te zetten, kunnen bedrijven kosten besparen doordat automatisch de snelste en meest efficiënte routes worden gepland en gereden. Verder houdt de software rekening met verkeersdrukte en levertijden, waardoor chauffeurs minder tijd verliezen onderweg. Dit stelt bedrijven in staat om meer leveringen per dag te doen, wat leidt tot hogere productiviteit en een betere benutting van voertuigen.

Bovendien kunnen bedrijven nauwkeurigere levertijden communiceren met klanten, wat positief bijdraagt aan de klantervaring. Door laadstations in de routeplanning te integreren, wordt de route zo gepland dat elektrische voertuigen precies weten waar en wanneer ze moeten opladen, wat onnodige vertragingen voorkomt. Efficiënte routes zorgen er ook voor dat voertuigen minder belast worden, wat slijtage vermindert en de onderhoudskosten verlaagt. Zo blijft de vloot operationeel op zijn best.

Gerelateerde artikelen

Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!