De gevolgen van een niet-optimale routeplanning
Wanneer de routeplanning niet optimaal gepland is, kan dit directe gevolgen hebben voor de business. Denk hierbij aan vertraagde aankomsten en leveringen en miscommunicaties. Dit kan weer leiden tot ontevreden klanten. Als dit vaker dan eens gebeurt, kunnen zij ervoor kiezen om hun aankopen ergens anders te doen. Het verliezen van business heeft dan weer een directe impact op de omzet van het bedrijf.
Aan de andere kant voelen chauffeurs de stress en frustratie van een slecht geplande route. Het liefst rijden zij zonder problemen, snel en soepel van adres naar adres. Een planning met lange, onnodige omwegen, files en het moeten haasten om op tijd te leveren, draagt bij aan een negatieve werksfeer, die zelfs weer kan zelfs leiden tot een hoger personeelsverloop.
Als planner zit je vaak tussen twee vuren. Je probeert het iedereen naar de zin te maken, maar de realiteit is dat het soms onmogelijk lijkt om aan alle verwachtingen te voldoen. De stress van een chaotische dag waarin alles mis lijkt te gaan, is er één die maar al te goed bekend is. En dan zijn er nog eventuele klachten van zowel klanten als chauffeurs die op jouw bordje terechtkomen. Dit maakt jouw werk niet alleen complex, maar ook emotioneel belastend.