Voor- en nadelen van de elektrificatie van jouw bestelwagens
Voordelen van elektrificatie wagenpark
Het wordt voor bedrijven steeds belangrijker om een bijdrage te leveren aan de klimaatdoelstellingen, zowel door de wens vanuit de maatschappij als door regelgeving vanuit de overheid. Elektrische bestelwagens zijn een stuk milieuvriendelijker dan bestelwagens op benzine of diesel, omdat ze geen CO₂ uitstoten. Sommige steden in Nederland hebben al het plan opgevat om vanaf 2025 bedrijfswagens met verbrandingsmotoren te weren uit de binnenstad, waardoor deze alleen nog bereikbaar wordt voor elektrische bestelwagens. Bovendien kiezen klanten ook steeds vaker voor de meest duurzame optie. Met de elektrificatie van je wagenpark zet je je bedrijf op de kaart als een duurzame en groene onderneming en investeer je in groene werkgelegenheid en innovatie. Ook weet je op deze manier zeker dat je toegang houdt tot alle milieuzones en je werkzaamheden correct kan blijven uitvoeren.
Daarnaast betekent elektrificatie van het wagenpark een besparing van kosten op de lange termijn. Aan elektrische bedrijfswagens ben je namelijk minder kosten kwijt op het gebied van opladen en onderhoud. Bussen met verbrandingsmotoren hebben veel verschillende onderdelen, die afzonderlijk van elkaar kapot kunnen gaan. Bij een elektrische bestelbus hoef je echter alleen rekening te houden met de accu. Ook met de stijgende prijzen voor benzine en diesel, ben je met elektrisch opladen een stuk goedkoper uit. Een volle accu heb je bijvoorbeeld al voor € 20, wanneer de kosten € 0,37 per kWh zijn. Dat is een aanzienlijk verschil met een volle dieseltank, waarvoor je al gauw € 125 kwijt bent. Financieel gezien is het elektrificeren van het wagenpark dus een slimme keuze voor je bedrijf.
Huidige stand van zaken elektrische bestelwagens
Wist je dat er in 2022 wereldwijd ruim 7,8 miljoen elektrische bestelwagens zijn verkocht? Ook op zakelijk gebied is de elektrische bestelbus populair. Zo is de aanschaf van elektrische bestelbussen het afgelopen jaar met wel 58% gestegen. Toch is nog maar 1,4% van de wagenparken in Nederland volledig elektrisch. Wat ons betreft, is het tijd dat daar verandering in komt.
Tegenwoordig doen elektrische bestelbussen namelijk niet meer onder voor de fossiele varianten. Ze zijn stiller, milieuvriendelijker en hebben bovendien vaak een aanzienlijke actieradius. Zoals we hierboven reeds aankaartten, is de keuze voor een elektrisch wagenpark vaak ook de financieel voordelige keuze. Ondertussen zet de overheid in op de uitbreiding van de infrastructuur voor elektrisch laden. Zo wordt het bij nieuwbouw verplicht om een bepaald aantal laadpunten aan te leggen en zijn er in de openbare ruimte steeds meer snelladers beschikbaar.
Belemmeringen voor grootschalige elektrificatie van het wagenpark
Er zijn ook een aantal factoren die je misschien doen twijfelen over de elektrificatie van het wagenpark. Allereerst is daar de aanschafprijs van elektrische bestelwagens. Deze ligt nog steeds hoger dan die van bestelwagens op fossiele brandstoffen, wat betekent dat het aanschaffen van meerdere elektrische wagens een flinke investering kan zijn. Hiertegenover staan echter de kosten op de lange termijn: door de lage onderhoudskosten en subsidies van de overheid, is elektrificatie van het wagenpark op termijn de voordeligste optie.
Daarnaast zit je met een elektrisch wagenpark vast aan een bepaalde actieradius. Over het algemeen heeft een middelgrote bestelbus een actieradius van zo’n 300 kilometer, maar onder andere de lading en de weersomstandigheden kunnen hier van invloed op zijn. Juist daarom is het goed plannen van de routes voor je elektrische wagenpark extra belangrijk, met de software van RouteLogic bijvoorbeeld. Zo zorg je er namelijk voor dat je je elektrische bestelwagens optimaal kunt benutten. Als laatste is er, omdat de technologie nog zo nieuw is, weinig kennis over een elektrisch wagenpark bij consumenten en bedrijven. Dit zorgt vaak voor minder vertrouwen in elektrisch rijden. De technologie rondom elektrisch rijden maakt echter grote sprongen en het wordt steeds gebruikelijker om in een elektrische bestelwagen te rijden.
Beleidsmaatregelen en initiatieven ter bevordering van elektrificatie van het wagenpark
De Nederlandse overheid biedt verschillende subsidies en programma's om bedrijven te helpen bij de overstap naar elektrische voertuigen. Verschillende subsidies en belastingvoordelen maken het voordelig om je wagenpark te elektrificeren. Zo betaal je tot 2024 geen motorrijtuigenbelasting voor elektrische voertuigen en zorgen subsidies zoals de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s, de Milieu-Investeringsaftrek en de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek voor vaak wel duizenden euro’s verschil. Naast de inzet op het uitbreiden van de infrastructuur voor het opladen van elektrische bestelwagens, werkt de overheid ook samen met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties om elektrisch rijden te stimuleren.
De toekomst van elektrificatie van het wagenpark
De voordelen voor elektrificatie van het wagenpark zullen alleen maar toenemen, door zowel regelgeving als stimulansen vanuit de overheid, en de technologie die zich in rap tempo ontwikkelt. Er zijn al veel verschillende modellen aan elektrische bestelbussen op de markt in verschillende prijsklassen, waardoor elektrificatie van het wagenpark voor steeds meer ondernemers een optie wordt. Het inzetten op elektrisch rijden brengt je als ondernemer bovendien in beeld bij een grote groep klanten die duurzaamheid voorop heeft staan. De elektrificatie van je wagenpark is daarom een investering in de toekomst. Naar verwachting zal de trend tot duurzaam, groen en elektrisch rijden alleen maar doorzetten.
Zowel de financiële voordelen als de bijdrage aan een duurzame toekomst zijn overtuigende voordelen van de elektrificatie van een wagenpark. Dankzij stimulansen vanuit de overheid is dit een voordelige optie voor je onderneming, en met goede routeplanning software zoals die van ons heb je geen last meer van een beperkte actieradius. De elektrificatie van het wagenpark is daarom de beste keuze voor zowel je bedrijf als de maatschappij. Zo kan jouw onderneming een steentje bijdragen aan een duurzaam, verbeterd klimaat en een stap richting de toekomst zetten.