Zoekgedrag tijdens de laatste maanden van het jaar
Het zoekgedrag begint vaak al vanaf oktober toe te nemen. Men gaat zich verdiepen in de verschillende mogelijkheden. In 2021 lag het zoekvolume in oktober, voor onder andere de zojuist benoemde termen, op 161.290. In november 2021 steeg dit tot 364.980, om in december tot een zoekvolume van 2.310.130 te stijgen. In het huidige jaar ligt het zoekvolume in november al op 499.160. Een stijging van 36,8% ten opzichte van vorig jaar, dat belooft wat!
Supermarkten draaien op volle toeren om de consument te voorzien van zijn benodigde producten in december, maar ook online versmarkten. Online versmarkten zijn partijen die leveren aan foodprofessionals als horeca en foodspeciaalzaken als een slager of bakker. Een speler die zich nieuw in deze markt bevindt is QSTA. Een platform dat de kans biedt aan kleinere en/of nieuwe foodconcepten om hun product te distribueren aan foodprofessionals. Deze foodprofessionals bestellen hun (koel)verse producten eenvoudig online en ontvangen deze de volgende dag bij hen op de stoep. Zodat de foodprofessionals de consument elke dag weer van dienst kunnen zijn, ook in december.
Maar hoe vult QSTA dit in tijdens de feestmaand?
“De decembermaand is traditioneel een drukke maand in foodservice en retail vanwege de feestdagen. We verwachten bij QSTA tot 40% meer bestellingen te verwerken dan in een gemiddelde maand. Dit is een leuke uitdaging natuurlijk. Om deze drukte aan te kunnen hebben wij onlangs geïnvesteerd in slimme software om bijvoorbeeld de beladingsgraad van onze bestelbussen te berekenen. Dit maakt het mogelijk dat wij de bestelbussen optimaal kunnen beladen en alle bestellingen kunnen bezorgen. Zodat onze klanten hun verse producten elke dag kunnen verkopen aan de consument en geen kerstdiner in het water gaat vallen”, zegt Rian Faaij, Digital Marketing Director bij QSTA.
Om dit te realiseren vergt dit een zeer efficiënte last mile voor QSTA om haar klanten elke dag weer van dienst te kunnen zijn. Het klinkt namelijk alsof er bij dit concept alleen winnaars zijn, haast te mooi voor woorden. Daarom vergt dit een duidelijke uitleg.
QSTA fungeert als distributieplatform naar de professionele markt voor nieuwe foodconcepten. QSTA richt zich met haar platform voornamelijk op het distribueren van nieuwe en unieke producten. Producten die je niet bij de Sligro op een pallet koopt. Deze producten bestelt de foodprofessional eenvoudig in gewenste, en dus ook kleinere hoeveelheden, bij QSTA van verschillende distributeurs. Daarnaast neemt QSTA meteen de laatste stap van de supply chain op zich. De meest zichtbare schakel én de meest kostbare voor startende foodconcepten merkt QSTA. Een stap waar de nieuwe foodconcepten nu dan ook vaak op stuklopen, omdat hun product nieuw is en niet groot afgenomen wordt.
5 tips om de last mile zo efficiënt en duurzaam mogelijk in te richten
Om dit hele proces te bewerkstelligen geeft QSTA jou 5 tips hoe jij jouw last mile zo efficiënt en duurzaam mogelijk inricht, ook in de drukke feestmaand.
-
Door bestellingen te consolideren zijn er minder ritjes nodig in de supply chain. Bereken de beladingsgraad van jouw bestelbussen. Door hier rekening mee te houden is het mogelijk om een optimale planning te maken per bezorger.
-
Investeer in slimme technologieën, zoals routeplanning- en trackingsoftware, om de efficiëntie en nauwkeurigheid van de last mile te verbeteren. Wij gebruiken hier RouteLogic voor.
-
Werk paperless. Dit maakt het mogelijk om realtime in te kunnen grijpen in jouw route wanneer er toch iets wijzigt. Daarnaast loop je hiermee geen vertraging op door plannings- of afleverdocumenten.
-
Werk samen met andere bedrijven en leveranciers om afleverroutes te combineren en zo brandstofkosten en CO2-uitstoot te verminderen.
-
Communiceer duidelijk met klanten over afleveringsdata en -tijden om verwachtingen te beheren en geweldige bezorgervaring te geven.
Door dit toe te passen tijdens de laatste stap van de supply chain, zorgt QSTA er mede voor dat de consument tijdens de kerst geniet van een heerlijk diner!