58% meer elektrische bestelbussen verkocht in 2022
Elektrische bestelbussen in Nederland
De meest verkochte elektrische bestelbussen is van het merk Nissan (22,2%), waar zij gevolgd worden door Renault (18,3%). Dit blijkt uit de cijfers van het RDW. In 2022 zijn de meest verkochte elektrische bestelbussen van het merk Opel. Zij verkochten tot dusver 628 elektrische bestelbussen. Achtervolgd door Peugeot met 511 verkochte e-Partners, e-Experts en E-boxers in 2022. RouteLogic heeft onder 1347 bedrijven onderzoek gedaan naar de overwegingen bij het aanschaffen van een elektrische bestelbus.
Waarom kiest nog niet elke ondernemer voor een elektrische bestelbus?
Volgens onderzoek van RouteLogic blijkt namelijk dat niet elke ondernemer staat te springen om de stap te maken naar elektrische bestelbussen. In een enquête, uitgezet onder bedrijven die zelf hun bestellingen bezorgen, geven zij hier een aantal redenen voor.
Reden 1: de hoge aanschafprijs
67% van de respondenten gaf aan nog niet tot aanschaf over te gaan door de hogere aanschafprijs. Gemiddeld ligt de prijs van een elektrische bestelbus 30-50% hoger dan een benzine/diesel variant. Subsidies maken het verschil kleiner maar overbruggen niet het totale prijsverschil.
Reden 2: de beperkte actieradius
27% ziet de actieradius als grootste bottleneck. De actieradius van een gemiddelde compacte elektrische bestelbus is 250-300 km. Dat is echter zonder belading en op een zomerse dag.
Reden 3: laadinfrastructuur
De beperkte laadinfrastructuur is ook een reden om vooralsnog geen elektrische bus aan te schaffen voor 18% van de ondernemers. Zij geven aan simpelweg te grote routes te rijden en tussendoor laden is voor hen op dit moment geen optie. Ondernemers die wel elektrisch rijden geven aan dat de laadinfrastructuur hen ook voor een dilemma stelt. De routes aanpassen op de actieradius of onderweg laden?
Het aanpassen van de routes wordt in 68% gevallen genoemd als de oplossing. DHL rijdt bijvoorbeeld van het depot rechtstreeks naar een verzorgingsgebied met een hoge pakket dichtheid. In dit gebied worden veel pakketjes op adressen afgeleverd die dichtbij elkaar liggen, zo blijft het aantal te rijden kilometers beperkt. Eenmaal terug op het depot kan het voertuig in de nacht opgeladen worden zodat deze klaar staat voor de volgende dag.
32% van de ondernemers die rijden met elektrische bestelbussen kiest ervoor onderweg op te laden. Gemakkelijk is dat nog niet. Om een bestelbus een beetje snel op te laden ben je aangewezen op zogenoemde snelladers. Een bestelbus is in 30 minuten weer voor 80% volgeladen. In Nederland staan er nu ruim 3000 snelladers. Wel laden hier ook personenauto’s dus als de snellader bezet is moet je even wachten en kan je route uitlopen.
Belangrijkste redenen om wel over te stappen op de elektrische bestelbus
In de enquête wordt ook gevraagd wanneer ondernemers wel een overstap zouden maken. 65% van de ondernemers geeft aan dat zodra de totale cost of ownership in de buurt komt of lager wordt dan een diesel of benzine bestelbus zij zeker zullen overstappen.
Een andere belangrijke reden is de veranderende regelgeving. 30 gemeenten hebben afgesproken de stadcentra vanaf 2025 op slot te doen voor alle bestelbussen met een uitlaat. Ondernemers sorteren daar nu al op voor door een deel van hun wagenpark de komende jaren om te zetten naar elektrisch voertuigen. 44% van de ondernemers geeft aan dat zij verwachten dat dit een reden is waarom zij moeten gaan overstappen.
Een andere interessante motivatie uit het onderzoek is dat een bestelbus weinig onderhoud nodig heeft. Dat heeft grotendeels te maken met de elektromotor. Elektrische motoren bevatten namelijk minder bewegende onderdelen dan een verbrandingsmotor. Om deze reden is de hoeveelheid onderhoudsbeurten een stuk kleiner. Daarnaast zijn er geen kosten voor het verversen van de olie. 8% van de ondernemers ziet dit als een voordeel, maar echt een reden om over te stappen is dit niet.
Groen imago
Duurzaamheid is voor veel bedrijven geen loze kreet meer. Klanten verwachten ook van bedrijven dat zij een flinke bijdrage leveren aan het reduceren van hun footprint ten behoeve van de verduurzaming. 31% van de ondernemers geeft aan zich hiervan bewust te zijn en om die reden ook elektrische bestelbussen wilt aanschaffen. Toch winnen de tegenargumenten het vooralsnog van de redenen om wel over te stappen op een elektrische bestelbus.
Onlangs gaf pakketbezorger DHL aan dat zij voor het einde van 2022 de hele last mile in Nederland fossielvrij willen maken. De last mile is de laatste fase van het leveringsproces, waarbij het pakket het magazijn verlaat en bij de klant aankomt. DHL zet al flink in op elektrisch vervoer maar gebruikt ook voertuigen die op HVO-100 diesel rijden. Deze brandstof reduceert de co2 uitstoot tot 90%.
Alle informatie over bezorgen met een elektrische bestelbus in één overzicht? Bekijk dan deze pagina.