Bedrijven die goederen bezorgen zullen hun logistieke processen moeten verduurzamen. Maar wat verstaat men onder duurzaam bezorgen? Duurzaam bezorgen is het proces van het bezorgen van goederen op een verantwoorde en milieuvriendelijke manier, door middel van efficiënte logistiek, duurzame verpakkingsoplossingen en de inzet van zero-emissie voertuigen bijvoorbeeld elektrische voertuigen.
Traditionele bezorgmethoden en hun impact op het milieu
De traditionele bezorgmethoden hebben een grote impact op het milieu. De traditionele bezorgmethoden zorgen voor een toenemende uitstoot in de logistieke sector door de toename van bestellingen. Bedrijven zijn het er mee eens dat er iets moet veranderen op het gebied van duurzaamheid, denk aan PostNL, DHL, RouteLogic en Picnic. Maar de beperkingen zijn groot, zowel op economisch als technisch vlak. De aanschaf van bijvoorbeeld elektrische bussen is een flinke investering. En zijn er genoeg oplaadpunten om deze bussen op te laden? Gelukkig is de aanschaf van elektrische bussen niet de enige oplossing, later in het artikel komen we met concrete tips hoe jij duurzaam kan bezorgen.
De rol van consumenten en bedrijven in de toekomst
Dagelijks worden er miljoenen pakketten bezorgd. En de komende jaren zal dit aantal naar verwachting niet afnemen. De uitstoot die veroorzaakt wordt door de bezorging van goederen is enorm. Bedenk maar eens hoe veel pakketten jij jaarlijks bestelt. En of jij dan de optie kiest voor duurzame bezorging. Bij sommige diensten heb je de mogelijkheid om jouw pakket duurzaam te laten bezorgen. Vaak kost je dit een aantal euro extra en zijn de bezorgtijden een stuk minder flexibel.
Uit een onderzoek van delivery.yeshugo blijkt dat 40% van de consumenten bereid is extra te betalen voor een duurzame levering. En dat is niet zo gek, want meer dan de helft van de Nederlanders (50%) maakt zich zorgen over de milieu-impact van online aankopen.
Oplossingen en ontwikkelingen op het gebied van duurzaam bezorgen
Zowel de consument als de bezorgdienst kan een steentje bijdragen aan een duurzame toekomst. Maar hoe realiseer je dit als bezorgdienst? Wij zetten een aantal tips voor je op een rijtje, hoe jij je bezorging een stuk duurzamer maakt.
-
Elektrische bestelbussen
Het gebruik van elektrische voertuigen: door elektrische voertuigen in plaats van benzine- of dieselvoertuigen te gebruiken, kan de uitstoot van de bezorgdienst worden verminderd. Het gebruik van elektrische voertuigen zorgt ook voor lagere kosten per kilometer, het voertuig is stil wat prettig is voor de bestuurder en omwonende, heeft minder onderhoudskosten en draagt bij aan een groen imago van jouw bedrijf.
-
HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil)
HVO100 is een alternatief wat beschikbaar is voor het transport dat op dit moment op diesel rijdt en nog niet klaar is om over te gaan op elektrisch. HVO wordt, naast de plantaardige oliën, ook geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals afgewerkt frituurvet. HVO100 is geen zero e-emissiebrandstof, maar het is met een CO2-reductie van 90% wel een goede (tussen) oplossing.
-
Maak consumenten bewust van de impact van bezorgoptie op het milieu
Als bezorgdienst is het belangrijk om consumenten bewust te maken van de impact van hun bestelling. Door de impact van bezorging te communiceren creëer je bewustzijn bij de klant. Door bewustzijn te creëren zullen klanten voortaan langer stilstaan bij welke bezorgoptie ze gaan overwegen.
-
Luchtreductie van verpakkingen
Alle kleine beetjes helpen, zo ook luchtreductie. Luchtreductie betekent het verminderen van lucht in pakketten. De afgelopen jaren is hier al veel aandacht voor geweest, maar het komende jaar zal er nog meer aandacht voor zijn. Uit een onderzoek uitgevoerd oor PostNL blijkt dat 93% van de consumenten wel eens een product in een te grote verpakking heeft ontvangen. Door de reductie van lucht in pakketten wordt er minder materiaal gebruikt, daarnaast passen er meer pakketten in een bestelbus waardoor de CO2-impact per verzonden pakket omlaag gaat.
-
Voorkom retouren
Het bestellen en retourneren van pakketjes is tegenwoordig met één druk op de knop gedaan. Geen wonder dat het aantal retouren de laatste jaren is toegenomen. Maar de vele retouren hebben allesbehalve een positief effect het op milieu. Maak als webwinkel de drempel hoger voor de consument om te retourneren. Wehkamp is hier onlangs als grote webwinkel mee gestart. Daarnaast kan het gebruik van Track & Trace bijdragen aan het reduceren van retouren. Doordat de consument weet wanneer zijn/haar pakket aankomt, is de kans groter dat de consument het pakket in ontvangst kan nemen in plaats van dat de bezorger het pakket weer meeneemt of het pakket moet afleveren bij een afleverpunt.
-
Voertuig optimaal beladen
Optimaal beladen van het voertuig zorgt voor een efficiënte bezorgroute. Doordat het voertuig volledig te vullen kunnen de routes zo efficiënt mogelijk gepland worden waardoor de CO2-uitstoot gereduceerd wordt. Stel dat de bus voor de helft gevuld is, moet de bezorgbus twee keer zo veel kilometers maken voor hetzelfde aantal pakketten. En dit betekent, twee keer zo veel CO2-uitstoot. Tip 4 zorgt ervoor dat je meer pakketten in de bus kwijt kan dan voorheen. En ben je benieuwd naar hoe je de meest efficiënte route rijdt? Lees dan tip 7!
-
Routeoptimalisatie software
Hoe efficiënter de route, hoe minder uitstoot. Zo simpel is het. Met route planning software bezorg je goederen op de meest efficiënte manier. Zo bespaar je niet alleen brandstof, maar ook tijd en geld. En daarnaast stoot je minder uit wat goed is voor het milieu. Maar hoeveel levert jou dit op? Met de besparingstool van RouteLogic reken je dit uit!
De tool van RouteLogic houdt rekening met:
- Het aantal voertuigen;
- Hoeveel uur een voertuig gemiddeld per dag rijdt;
- Hoeveel kilometer een voertuig gemiddeld per dag rijdt;
- Hoeveel uren je besteed aan het maken van een routeplanning per dag;
- Wat het uurloon is van een chauffeur;
- Wat de brandstofprijs per liter is.
Wanneer je bovenstaande vragen beantwoordt kom je te weten wat je maandelijks bespaart wanneer je gebruik maakt van de routeplanner RouteLogic.
Zoals je hebt kunnen lezen is duurzaam bezorgen een belangrijk gespreksonderwerp geworden in de logistieke sector. Verpakkingslucht reduceren, routeoptimalisatie, elektrische bestelbussen en het volledig vullen van de bestelbus helpt bij het duurzaam bezorgen. Ook het bewust maken van consumenten van de impact van bezorgoptie op het milieu kan bijdragen aan duurzame bezorging. Zorg als bedrijf dat je bewust bent van de impact op het milieu en werk actief aan verbeteringen om de toekomstige generaties te beschermen.