Ga naar inhoud

Milieurevolutie op Wielen: DSV Bestelt 300 E-Trucks bij Volvo

Door: Niels Callenbach
DSV vergroot de vloot met maar liefst 300 elektrische trucks. Hiermee zetten ze een grote stap in duurzame richting. Maar is de aanschaf van e-trucks het enige om rekening mee te houden bij het aanleggen van een elektrisch wagenpark? Lees hier meer!

Logistiek gigant DSV versterkt zijn vloot met een indrukwekkende bestelling van 300 elektrische trucks bij Volvo. Hiermee zetten ze een stevige stap richting verduurzaming van de transportactiviteiten. De order omvat onder andere de nieuwe FH Aero Electric, wat een van de grootste commerciële orders voor Volvo’s e-trucks tot nu toe vertegenwoordigt.

Deze 300 volledig elektrische Volvo-trucks zullen ingezet worden in diverse Europese operaties van DSV, als onderdeel van het bredere doel om tegen 2030 maar liefst tweeduizend e-trucks op de weg te hebben.

Als wereldwijd opererende speler met dagelijks meer dan 20.000 vrachtwagens op de weg, zal DSV met deze bestelling een van de grootste vloten van zware elektrische trucks in Europa beheren. De komende jaren zal een groeiend aantal van deze trucks elektrisch rijden of gebruik maken van hernieuwbare brandstoffen.

Volgens Søren Schmidt, CEO van DSV Road, is de voortzetting van de samenwerking met Volvo cruciaal voor het verminderen van de uitstoot in de transportsector. Schmidt benadrukt dat de overeenkomst een duidelijk voorbeeld is van hoe nieuwe technologieën op grote schaal kunnen worden toegepast om uitstootvrij transport voor klanten mogelijk te maken.

Eerste stappen in richting van toekomst logistiek

Eerder spraken wij met Johnny Nijenhuis, e-truck nerd en expert op het gebied van elektrificeren van wagenparken. In De Logistieke Podcast vertelde hij over de noodzaak van innovatie en alles wat daarbij komt kijken. DSV bevestigt met zo'n grote investering in e-trucks Johnny's voorspelling, dat er in 2035 geen dieseltrucks meer worden verkocht. 

DSV zet in Zweden en Denemarken al elektrische Volvo-trucks in bij hun transport en heeft voor deze locaties een oplaadinfrastructuur opgezet die gevoed wordt door zonne-energie. In een andere podcastaflevering vertelt Johnny meer over hoe bedrijven de overstap maken naar elektrische vrachtwagens. Hier benoemt hij ook het probleem van netcongestie in Nederland. Volgens directeur Netbeheer Nederland Hans-Peter Oskam zou 75% van de netcongestie in 2032 in Nederland opgelost zijn. De vraag is alleen of dit op tijd gaat zijn voor DSV of dat zij met een andere oplossing komen.

Wil jij meer weten over de toekomst van e-trucks of hoe te starten met je elektrische wagenpark? Luister dan hier De Logistieke Podcast met Johnny Nijenhuis.

 

Gerelateerde artikelen

Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!