Ga naar inhoud

Verduurzaming door het aanbieden van ruime bezorgopties

Het aanbieden van duurzame bezorgopties in het winkelwagenproces leidt tot minder CO2-uitstoot. Hoe dit zit, lees je in dit blog!

Veel bedrijven focussen op het verduurzamen van de last mile, het bezorgproces van hun product of dienst. De helft van de Nederlanders maakt zich zorgen over de milieu-impact van hun online aankopen. Maar wat kun je hier als ondernemer aan doen? Duurzaam bezorgen! Twee op de vijf consumenten is zelfs bereid extra te betalen voor een duurzame levering.

De meest voorkomende manieren om dit proces te verduurzamen zijn duurzame verpakkingsoplossingen, efficiënte logistiek of de inzet van zero-emissie bestelwagens. Een wat minder voor de hand liggende manier is het aanbieden van duurzame bezorgopties.

Een effectieve en eenvoudige manier om jouw last mile te verduurzamen

Consumenten in het winkelwagenproces duurzaamheidsinformatie geven is een effectieve en eenvoudige manier om jouw last mile duurzamer in te vullen. Dit blijkt uit een onderzoek van Thuiswinkel.org en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het onderzoek laat zien dat één of meerdere simpele aanpassingen in het winkelwagenproces, leiden tot duurzamere bezorgkeuzes door consumenten. Staatssecretaris Van Veldhoven vertelt dat het mooi is om te zien dat verduurzamen soms heel eenvoudig kan zijn en dat een ondernemer hier meerdere voordelen van ervaart.

Resultaten van het onderzoek

Je vraagt je nu vast af, waarom is dit dan zo effectief en eenvoudig? In het onderzoek krijgen respondenten verschillende check-out pagina's te zien om een bezorgkeuze te maken. In de groep zonder extra informatie kiest 8,1% van de respondenten voor de meest duurzame optie. De groep waarin alleen informatie over de CO2-impact werd gegeven, kiest 16% voor de duurzaamste optie.

De optie waarbij zowel informatie wordt gegeven als de duurzaamste optie standaard staat aangevinkt, blijkt het meeste effect te sorteren. Dit wordt een dubbele interventie genoemd. Bijna 30% van de consumenten kiest in dat geval voor de meest duurzame optie.

De voordelen van het bieden van duurzame bezorgopties

Duurzame bezorgopties bieden, kent een aantal zeer gunstige voordelen voor ondernemers en het milieu. Het maakt het namelijk uitvoerbaar om een zo hoog mogelijke bezorgdichtheid te realiseren. De bezorgdichtheid geeft het aantal adressen aan dat per gereden kilometer wordt afgegaan. Hoe hoger de bezorgdichtheid, ofwel hoe meer adressen een bezorger per kilometer kan bezoeken, hoe lager de CO2-uitstoot is per bezocht adres.

De voordelen van een hoge bezorgdichtheid zijn als volgt:

  • Jouw chauffeur kan langs meer adressen op een dag dan in de oude situatie door een verhoogde bezorgdichtheid.
  • Door deze bezorgdichtheid is er op een dag minder brandstof nodig. Dit is het gevolg van het feit dat adressen minder ver uit elkaar liggen en er meer adressen worden bezocht op een dag.
  • Minder brandstof nodig, betekent minder CO2-uitstoot.
  • Het is een hele effectieve en eenvoudige manier om te verduurzamen.

Kan dit ook in RouteLogic?

Door op pagina je check-out consumenten een breder bezorgmoment aan te bieden. Bijvoorbeeld geen tijdvak, maar een gehele dag of niet een specifieke dag, maar een gehele week. Door daarbij aan te geven dat dit de meest duurzame optie is, gaat een consument daar vaker voor kiezen.

Het is mogelijk in Routelogic om vervolgens op basis van bezorgdichtheid routes te optimaliseren. Je kiest als routeplanner opdrachten die in een bepaalde regio vallen. Doordat dit meer opdrachten zijn, dan wanneer je overal op specifieke tijden moet zijn, wordt de route hiermee ook duurzamer. We hebben zelfs de mogelijkheid om een gebied op de kaart te tekenen en voor alle opdrachten in dit gebied automatisch de meest duurzame route te berekenen.

In RouteLogic wordt gebruik gemaakt van de feature om een datumreeks mee te geven aan opdrachten. Dit maakt het mogelijk dat je als planner zelf kiest wanneer je een opdracht inplant. Het geeft je de mogelijkheid om te besluiten een opdracht niet op de allereerste dag te bezorgen, maar twee dagen later. Aangezien de planner dan een hogere dichtheid ziet van in de buurt liggende opdrachten. Dat bespaart aanzienlijk in de CO2-uitstoot. Omdat dichtstbijzijnde adressen worden gebundeld in één route en de bezorgdichtheid toeneemt.

Gerelateerde artikelen

Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!