Ga naar inhoud

Wat het kost als chauffeurs vaste routes blijven rijden

Door: Kendra
Als verantwoordelijke voor het logistieke proces weet je als geen ander dat efficiëntie de sleutel is tot succes. Toch komt het vaak voor dat chauffeurs dagelijks dezelfde routes rijden, zonder dat deze zijn aangepast aan recente veranderingen. Klanten komen erbij en gaan weer weg, maar vaste, “blinde” routes blijven ongewijzigd. Ze lijken misschien betrouwbaar en makkelijk, maar kunnen je organisatie ongemerkt meer kosten dan nodig. In dit artikel ontdek je waarom vaste routes onnodig geld kunnen kosten en hoe je op deze kosten kunt besparen.

De verborgen kosten van vaste routes

Op het eerste gezicht lijken vaste routes misschien het meest efficiënt. Chauffeurs kennen de weg, weten precies waar ze moeten zijn, en alles lijkt soepel te verlopen. Maar wat als de werkelijkheid anders is? Zonder regelmatige optimalisatie worden routes gebaseerd op verouderde informatie. Wegafsluitingen, omleidingen en werkzaamheden blijven buiten beeld, wat ervoor zorgt dat chauffeurs onnodig omrijden en extra tijd kwijt zijn. Dit kan leiden tot hogere kosten en inefficiëntie. Hier zijn enkele voorbeelden van de belangrijkste kostenposten die ontstaan wanneer je chauffeurs vaste routes blijven rijden:

Onnodige kilometers en brandstofkosten

Vaste routes houden geen rekening met veranderingen zoals nieuwe klanten en gewijzigde afleveradressen. Dit kan leiden tot onnodige kilometers, waardoor voertuigen langer onderweg zijn en meer brandstof verbruiken dan nodig. Stel je voor dat een chauffeur dagelijks 10 extra kilometers rijdt door een niet-geoptimaliseerde route. Bij een brandstofverbruik van 1 liter per 10 kilometer met een prijs van €1,75 per liter, betekent dit een extra kostenpost van €455 per werkjaar (standaard werkjaar van 260 werkdagen, na aftrek van weekenden en feestdagen). En dat is slechts voor één voertuig per jaar. Vermenigvuldig dit met het aantal voertuigen in je wagenpark, en je ziet hoe snel de kosten oplopen.

Verloren tijd en productiviteit

Elke extra kilometer betekent ook extra tijd op de weg – tijd die chauffeurs hadden kunnen besteden aan extra leveringen of een efficiënte afhandeling van hun huidige lading. Deze verloren tijd vertaalt zich direct naar een lagere productiviteit. Als een chauffeur dagelijks 30 minuten extra rijdt, verlies je per chauffeur 130 uur per jaar aan productieve tijd. Bij een gemiddeld uurtarief van €25 per uur kost dit €3.250 per jaar per chauffeur.

Verhoogde slijtage van voertuigen

Meer kilometers betekenen ook snellere slijtage aan voertuigen. Dit leidt tot hogere onderhoudskosten en een kortere levensduur van het wagenpark. Hoewel deze kosten vaak over het hoofd worden gezien, kunnen ze op lange termijn aanzienlijk zijn. Bijvoorbeeld, als de levensduur van een voertuig door extra kilometers met 10% wordt verkort en de vervangingskosten €50.000 per voertuig bedragen, dan kost dit je organisatie per voertuig €5.000 extra per jaar.

Met slechts één voertuig lopen de verborgen kosten van vaste routes in dit voorbeeld al op tot €8.705,-. Dit betekent dat een wagenpark van vier voertuigen al snel meer dan €30.000,- aan onnodige kosten maakt.

Chauffeurs-app (routeplanner voor chauffeur)

Tijd om vaste routes los te laten, maar hoe?

Vaste routes zijn lang beschouwd als de meest betrouwbare oplossing. Chauffeurs weten precies waar ze aan toe zijn, en alles verloopt volgens het bekende ritme. Toch roept dit vragen op: hoe betrouwbaar is deze methode nu eigenlijk? Zoals de berekeningen laten zien, kunnen vaste routes een onderneming veel kosten. Dat inzicht roept nieuwe vragen op. Hoe zouden flexibelere routes eruitzien? Wat als er een manier is om routes dynamisch aan te passen aan klantverzoeken en actuele verkeersinformatie?

Steeds meer bedrijven realiseren zich dat vaste routes veel kansen onbenut laten. Stel je voor dat routes automatisch aanpassen aan veranderingen in bestellingen of verkeerssituaties, zonder dat iemand alles opnieuw handmatig hoeft te plannen. Hierin wordt de kracht van dynamische routeplanning duidelijk: meer efficiëntie en meer rust op de werkvloer. Deze manier van plannen is echter handmatig niet vol te houden; daarvoor is het simpelweg te complex en tijdrovend.

Waarom het tijd is om vaste routes los te laten

Zoals in het voorbeeld is aangetoond, kunnen de kosten van vaste, niet-geoptimaliseerde routes snel oplopen. Door te investeren in route-optimalisatie kun je deze kosten elimineren en tegelijkertijd de efficiëntie en productiviteit van je organisatie verbeteren. Het is tijd om vaste routes los te laten en de voordelen van moderne technologie te omarmen.

Wil je verder groeien en concurrerend blijven in de logistieke sector? Dan is route-optimalisatie niet langer een optie, maar een noodzaak. Door chauffeurs niet langer vast te laten houden aan routes, maak je de weg vrij voor een efficiëntere en kosteneffectieve operatie. De keuze is duidelijk: optimaliseren voor de toekomst of vast blijven houden aan het verleden en de kosten blijven betalen.

Elektrische werkbus

Waarom software essentieel is voor dynamische routeplanning

Wanneer duidelijk wordt dat dynamische routeplanning niet handmatig te realiseren is, ontstaat de vraag: welke oplossing is er dan? Technologie blijkt het hulpmiddel om dit mogelijk te maken. Met software die automatisch de meest efficiënte route berekent en rekening houdt met factoren als nieuwe klanten, verkeersupdates, ervaring van chauffeurs en het laadvermogen van het voertuig, wordt routeplanning een soepel proces. Hiermee bespaar je tijd en kosten, terwijl chauffeurs precies weten wat er van hen verwacht wordt.

Hoe route-optimalisatie helpt besparen

Route-optimalisatie is de sleutel tot het elimineren van verborgen kosten. Met geavanceerde software blijven routes altijd up-to-date en afgestemd op de meest recente omstandigheden. Hierdoor rijden chauffeurs niet meer blindelings vaste routes, maar juist de meest efficiënte en kosteneffectieve routes.
  • Vermindering van brandstofkosten: Door routes te optimaliseren, kunnen onnodige kilometers worden geëlimineerd. Dit leidt direct tot besparingen op brandstofkosten. Optimalisatie kan vaak tot 10-20% aan brandstofkosten besparen, wat een aanzienlijke impact kan hebben op je jaarlijkse budget.

  • Verhoogde productiviteit: Optimalisatie zorgt ervoor dat planners en chauffeurs hun tijd efficiënter kunnen gebruiken. Minder tijd kwijt zijn aan het maken van routes betekent dat planners hun tijd aan andere logistieke vraagstukken kunnen besteden. Voor chauffeurs betekent minder tijd op de weg dat ze bijvoorbeeld meer leveringen kunnen doen binnen dezelfde tijd, wat de algehele productiviteit verhoogt en de operationele kosten verlaagt.

  • Lagere onderhoudskosten: Minder kilometers betekent minder slijtage, wat op de lange termijn lagere onderhouds- en vervangingskosten oplevert voor je wagenpark.

Alternatief voor Michelin routeplanner

In een markt waarin klantverwachtingen steeds hoger worden, speelt route-optimalisatie een cruciale rol in het verhogen van zowel efficiëntie als klanttevredenheid. Dynamische routeplanning met slimme software zoals RouteLogic zorgt ervoor dat bedrijven automatisch de meest efficiënte en tijdbesparende routes rijden, wat kosten verlaagt en voorzieningen optimaal benut. Wil je weten hoe dynamische routeplanning jouw bedrijf kan helpen om tijd en kosten te besparen? Ontdek de voordelen en ga aan de slag met route-optimalisatie voor een efficiëntere toekomst.

Gerelateerde artikelen

Test of jouw bedrijf klaar is voor routeplanning
Rijd je routes met meerdere wagens en chauffeurs?
Rijd je routes vanuit meerdere depots?
Moet je lastig vervoerbare goederen verzenden? Denk aan grote goederen zoals banken of versproducten die verkoeld vervoerd moeten worden.
Is het belangrijk dat je goederen gekoeld vervoerd worden?
Zijn standaard vervoerders, zoals PostNL en DPD, te beperkt voor jouw bedrijf?
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!
Benieuwd naar de uitslag? Laat eerst je e-mailadres achter!