De verborgen kosten van vaste routes
Op het eerste gezicht lijken vaste routes misschien het meest efficiënt. Chauffeurs kennen de weg, weten precies waar ze moeten zijn, en alles lijkt soepel te verlopen. Maar wat als de werkelijkheid anders is? Zonder regelmatige optimalisatie worden routes gebaseerd op verouderde informatie. Wegafsluitingen, omleidingen en werkzaamheden blijven buiten beeld, wat ervoor zorgt dat chauffeurs onnodig omrijden en extra tijd kwijt zijn. Dit kan leiden tot hogere kosten en inefficiëntie. Hier zijn enkele voorbeelden van de belangrijkste kostenposten die ontstaan wanneer je chauffeurs vaste routes blijven rijden:Onnodige kilometers en brandstofkosten
Vaste routes houden geen rekening met veranderingen zoals nieuwe klanten en gewijzigde afleveradressen. Dit kan leiden tot onnodige kilometers, waardoor voertuigen langer onderweg zijn en meer brandstof verbruiken dan nodig. Stel je voor dat een chauffeur dagelijks 10 extra kilometers rijdt door een niet-geoptimaliseerde route. Bij een brandstofverbruik van 1 liter per 10 kilometer met een prijs van €1,75 per liter, betekent dit een extra kostenpost van €455 per werkjaar (standaard werkjaar van 260 werkdagen, na aftrek van weekenden en feestdagen). En dat is slechts voor één voertuig per jaar. Vermenigvuldig dit met het aantal voertuigen in je wagenpark, en je ziet hoe snel de kosten oplopen.Verloren tijd en productiviteit
Elke extra kilometer betekent ook extra tijd op de weg – tijd die chauffeurs hadden kunnen besteden aan extra leveringen of een efficiënte afhandeling van hun huidige lading. Deze verloren tijd vertaalt zich direct naar een lagere productiviteit. Als een chauffeur dagelijks 30 minuten extra rijdt, verlies je per chauffeur 130 uur per jaar aan productieve tijd. Bij een gemiddeld uurtarief van €25 per uur kost dit €3.250 per jaar per chauffeur.Verhoogde slijtage van voertuigen
Meer kilometers betekenen ook snellere slijtage aan voertuigen. Dit leidt tot hogere onderhoudskosten en een kortere levensduur van het wagenpark. Hoewel deze kosten vaak over het hoofd worden gezien, kunnen ze op lange termijn aanzienlijk zijn. Bijvoorbeeld, als de levensduur van een voertuig door extra kilometers met 10% wordt verkort en de vervangingskosten €50.000 per voertuig bedragen, dan kost dit je organisatie per voertuig €5.000 extra per jaar.Met slechts één voertuig lopen de verborgen kosten van vaste routes in dit voorbeeld al op tot €8.705,-. Dit betekent dat een wagenpark van vier voertuigen al snel meer dan €30.000,- aan onnodige kosten maakt.